Wiadomości z rynku

piątek
20 czerwca 2025

Oleje silnikowe do pojazdów użytkowych najnowszych generacji

20 czerwca 2025
 
Olej silnikowy, jako pierwszy i najważniejszy płyn eksploatacyjny w pojeździe, ma kluczowe znaczenie dla pracy i wydajności silnika. Rozwój baz olejowych, specyfikacji, jak i dodatków poprawiających właściwości oleju silnikowego, znacząco zmieniał się na przestrzeni dekad, dostosowując się do rozwoju technologicznego maszyn i silników, a także rodzaju ich przeznaczenia. Parametry oleju, lepkość, jakość czy dodatki poprawiające skuteczność oleju między innymi kontrolują w silniku tarcie pomiędzy ruchomymi elementami, odprowadzają ciepło w czasie pracy, chronią przed zużyciem, czyszczą, a także utrzymują bród i zanieczyszczenia w zawiesinie, co sprawia, że jednostka jest chroniona wielopoziomowo. Najważniejszą cechą oleju jest możliwość tworzenia wytrzymałego filmu olejowego na ruchomych częściach silnika, oddzielając je tak, aby nie stykały się powierzchniami. Jest to bardzo istotna cecha, która chroni silnik przed nadmiernym zużyciem, tarciem, a także korozją w czasie przerwy w pracy.

Syntetyczne oleje silnikowe posiadają wszystkie powyższe cechy i zdecydowanie przewyższają swoimi właściwościami oleje mineralne czy półsyntetyczne. Oleje syntetyczne charakteryzują się wysoką stabilnością termiczną. Oznacza to, że olej nie zmienia swoich parametrów fizykochemicznych w szerokim zakresie temperatur. Dzięki temu olej posiada wszystkie właściwości zabezpieczające i ochronne silnika w całym interwale olejowym.

Dobry jakościowo olej syntetyczny, przy odpowiedniej formulacji, może wpływać na niższe zużycie paliwa (oleje o niskim HTHS - High Temperature High Shear), spełniać wymagania OEM pod względem wydłużonych interwałów olejowych, a także a także może przełożyć się na ograniczenie emisji spalin, redukując tarcia i lepiej wykorzystując wytworzoną energię. Przy zaostrzających się przepisach dotyczących emisyjności pojazdów, ma to korzystny wpływ na środowisko. Oleje syntetyczne, ze względu na niską lepkość 0W-XX i 5W-XX, mają również za zadanie ułatwić rozruch silnika w niskich temperaturach co jest bardzo istotne dla trwałości jednostki w czasie jej uruchomiania. Biorąc pod uwagę aspekt kosztowy przy prowadzeniu firmy transportowej każdy współczynnik obniżający koszt przejechanego kilometra jest bardzo istotny.

Aktualne trendy w Polsce i Europie wskazują na wzrosty w segmencie olejów syntetycznych i półsyntetycznych, które z roku na rok zmniejszają udział w rynku olejów mineralnych. Szczególnie sytuacja ta widoczna jest w Polsce. Spowodowane jest to zmianami przepisów dotyczących emisyjności, a także wymianą taboru we flotach na nowoczesne pojazdy spełniające najnowsze normy. Pojazdy te wymagają zaawansowanych środków smarowych, które spełniają wymagania producentów (OEM). Oleje syntetyczne w najbliższej dekadzie mogą zmienić układ sił jeśli chodzi udział w rynku i, jeśli trendy się utrzymają, mogą stać się drugim wyborem po olejach półsyntetycznych.

ORLEN OIL posiada w swojej ofercie specjalistyczne oleje silnikowe do pojazdów ciężarowych, autobusów i ciężkiego sprzętu. Syntetyczne oleje silnikowe ORLEN OIL ULTOR produkowane są w oparciu o najnowsze technologie oraz pakiety dodatków dostarczanych przez czołowych dostawców. Gwarancją jakości olejów ORLEN OIL ULTOR są uzyskane aprobaty OEM przyznane przez największych producentów pojazdów m.in. Mercedes-Benz, Volvo, MAN, Renault, Scania, Mack. Działania badawczo-rozwojowe polegające na opracowywaniu nowych technologii przyczyniają się do wprowadzania na rynek nowych produktów jak i poddawaniu aktualizacji oferty o najnowsze jakości API i ACEA, a także pozyskiwanie nowych aprobat. Dzięki temu oferta jest aktualna i spełnia oczekiwania wymagającego i wciąż rozwijającego się rynku.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.